Az autógumi szerkezete
A gumiabroncs szerkezete, jelölései
Gumiabroncsok szerkezete
A gumiabroncsok, autógumik közel 20 különböző összetevőből tevődnek össze, ebből kifolyólag elég összetett szerkezetűek. Az összetevők egy része speciális gumikeverék, gumiba ágyazott fémszálak-, textil- esetleg műanyagot tartalmazó anyag.
A legfontosabb összetevők:
- A legbelső réteg a légzáró réteg, mely feladata értelemszerűen a levegő megtartása, a pára, és a nedvesség bejutásának megakadályozása.
- A karkasz, vagyis szövetváz hivatott ellenállni a levegő feszítésének még terhelés esetén is.A karkasz több betétből is állhat, mely betétek fonalakból, acélszálakból állnak. Ezeknek rendkívül hajlékonynak kell lenniük, hiszen az abroncs élete során folyamatosan deformálódik. Ezért áll a szövetváz vékony szálakból, valamint a kisebb abroncsok (pl.: személyautó abroncsok) szövetváza gyakrabban fonalakból, az öv pedig a merevebb acélból.
- Az övek veszik fel azokat az erőket, amelyekkel a talaj hat az abroncsra. Az övben a szálak 20° körüli szöget zárnak be a koronavonallal. A nagy szakítószilárdság mellett fontos szempont az öv számára a kiemelkedő merevség is a kisebb gördülési ellenállás, és kopás érdekében.
- Az övrendszer néhány övbetétből áll. Egy betét gumiba ágyazott acélszálakból, vagy műanyagszálakból áll.
- A gumiabroncsok pereme a kerékpánt segítségével (keréktárcsa, felni) illeszkedik a gépkocsikhoz, melyet nagy szakítószilárdságú huzalból készült huzalkarika feszít a pántra felfújt állapotban.
- A peremvédő segítségével kapcsolódik az abroncs a páthoz. Ennek rendeltetése a gumiköpeny elcsúszásának megakadályozása a keréktárcsán. Ellen kell állnia a kialakuló hőnek, és az esetleges elcsúszással járó dörzsölésnek is.
- A karkaszt a külső behatásoktól az oldalguminak kell megvédenie, ez tartalmazza az alább ismertetett abroncsfeliratokat is.
- Az abroncs futója érintkezik a talajjal. Jó tapadással kell rendelkeznie, nem lehet túlzottan zajos, és meglehetősen kopásállónak kell lennie.
Közel 50 tulajdonságnak megfelelnie az abroncsnak. Ezek a tulajdonságok sokszor ellentétes kapcsolatban vannak egymással, így a mai gumigyártóknak a legnagyobb kihívást ezen tulajdonságok összehangolása jelenti. Pl.: ha a gumiabroncs tapadását szeretnénk növelni (elsősorban a puhább összetételére gondolok), akkor jobban fog kopni.
A gumiabroncsok oldalán található jelölések
- Pirelli - Gyártó
- P7 Cinturato - Típus/mintázat megnevezése
- 205 - Gumiabroncs profil szélessége mm-ben
- 55 - A gumiabroncs szélességének és az oldalfal magasságának százalékos aránya
- R - Radiál
- 16 - Kerékpánt átmérője collban meghatározva
- 91 - Terhelési index (LI)
- V - Sebesség index (SI)
- TL - Tömlő nélküli kivitel (TL vagy tubeless)
- 2511 - Gyártási idő (első két szám a hetet, a második kettő az évet jelöli)
- TWI - Kopásjelző (Trade Wear Indicator)
- Extra Load - Egyéb jelölés megnövelt terhelhetőségű abroncsokhoz (XL, Reinforced)
- M+S - Téli alkalmazhatóság jelölése téli és négy évszakos gumiabroncsokhoz (M+S, mud+snow)