Kosár

Az autógumi szerkezete

A gumiabroncs szerkezete, jelölései

 

Gumiabroncsok szerkezete

A gumiabroncsok, autógumik közel 20 különböző összetevőből tevődnek össze, ebből kifolyólag elég összetett szerkezetűek. Az összetevők egy része speciális gumikeverék, gumiba ágyazott fémszálak-, textil- esetleg műanyagot tartalmazó anyag.

A legfontosabb összetevők:

  1. A legbelső réteg a légzáró réteg, mely feladata értelemszerűen a levegő megtartása, a pára, és a nedvesség bejutásának megakadályozása.
  2. A karkasz, vagyis szövetváz hivatott ellenállni a levegő feszítésének még terhelés esetén is.A karkasz több betétből is állhat, mely betétek fonalakból, acélszálakból állnak. Ezeknek rendkívül hajlékonynak kell lenniük, hiszen az abroncs élete során folyamatosan deformálódik. Ezért áll a szövetváz vékony szálakból, valamint a kisebb abroncsok (pl.: személyautó abroncsok) szövetváza gyakrabban fonalakból, az öv pedig a merevebb acélból.
  3. Az övek veszik fel azokat az erőket, amelyekkel a talaj hat az abroncsra. Az övben a szálak 20° körüli szöget zárnak be a koronavonallal. A nagy szakítószilárdság mellett fontos szempont az öv számára a kiemelkedő merevség is a kisebb gördülési ellenállás, és kopás érdekében.
  4. Az övrendszer néhány övbetétből áll. Egy betét gumiba ágyazott acélszálakból, vagy műanyagszálakból áll.
  5. A gumiabroncsok pereme a kerékpánt segítségével (keréktárcsa, felni) illeszkedik a gépkocsikhoz, melyet nagy szakítószilárdságú huzalból készült huzalkarika feszít a pántra felfújt állapotban.
  6. A peremvédő segítségével kapcsolódik az abroncs a páthoz. Ennek rendeltetése a gumiköpeny elcsúszásának megakadályozása a keréktárcsán. Ellen kell állnia a kialakuló hőnek, és az esetleges elcsúszással járó dörzsölésnek is.
  7. A karkaszt a külső behatásoktól az oldalguminak kell megvédenie, ez tartalmazza az alább ismertetett abroncsfeliratokat is.
  8. Az abroncs futója érintkezik a talajjal. Jó tapadással kell rendelkeznie, nem lehet túlzottan zajos, és meglehetősen kopásállónak kell lennie.

Közel 50 tulajdonságnak megfelelnie az abroncsnak. Ezek a tulajdonságok sokszor ellentétes kapcsolatban vannak egymással, így a mai gumigyártóknak a legnagyobb kihívást ezen tulajdonságok összehangolása jelenti. Pl.: ha a gumiabroncs tapadását szeretnénk növelni (elsősorban a puhább összetételére gondolok), akkor jobban fog kopni.

 

A gumiabroncsok oldalán található jelölések

 

  • Pirelli - Gyártó
  • P7 Cinturato - Típus/mintázat megnevezése
  • 205 - Gumiabroncs profil szélessége mm-ben
  • 55 - A gumiabroncs szélességének és az oldalfal magasságának százalékos aránya
  • R - Radiál
  • 16 - Kerékpánt átmérője collban meghatározva
  • 91 - Terhelési index (LI)
  • V - Sebesség index (SI)
  • TL - Tömlő nélküli kivitel (TL vagy tubeless)
  • 2511 - Gyártási idő (első két szám a hetet, a második kettő az évet jelöli)
  • TWI - Kopásjelző (Trade Wear Indicator)
  • Extra Load - Egyéb jelölés megnövelt terhelhetőségű abroncsokhoz (XL, Reinforced)
  • M+S - Téli alkalmazhatóság jelölése téli és négy évszakos gumiabroncsokhoz (M+S, mud+snow)
© Web:
Adatkezelési beállítások

Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz (marketing, statisztika, személyre szabás) egyéb cookie-kat engedélyezhet. Részletesebb információkat az Adatkezelési tájékoztatóban talál.