Autógumi tárolása helyesen a hosszú élettartamért

Az autógumi tárolása elsőre egyszerű feladatnak tűnhet: egyszerűen csak távolítsuk el az abroncsokat a járműről, és pakoljuk el őket egy félreeső helyre. A dolog azonban távolról sem ilyen egyszerű: a gumik korai elöregedésének megakadályozása érdekében feltétlenül figyelembe kell venni néhány tényezőt. Cikkünkben összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat, hogyan tároljuk a gumiabroncsokat szakszerűen és biztonságosan!
Miért fontos a szakszerű abroncs tárolás?
Az autógumik nemcsak használat közben öregednek, hanem akkor is, amikor pihennek a műhelyben vagy a garázsban. A gyártók ugyan kevernek a gumik alapanyagába öregedés gátlót, de ez sem akadályozza meg a folyamatot. Ha azonban az autógumi tárolása megfelelően történik, nagymértékben meghosszabbíthatjuk azok élettartamát. Egy kerékdepóban szakszerű bánásmódban részesülnek az abroncsok, és nem kell aggódni azok állapotáért. Problémák általában akkor szoktak előfordulni, amikor az emberek otthoni körülmények között szeretnék elraktározni a gumikat.
Egy dolgot viszont meg kell említeni: ha az abroncsszett 6 évnél tovább volt használaton kívül – maximum 8 évig -, akkor már ne használjuk tovább! Még ha elsőre optimálisnak is tűnik a gumik állapota, már ne szereljük fel őket a járműre és ne is értékesítsük.
Autógumi tárolása: a járművön maradnak vagy lekerülnek az abroncsok?
Bár lehetőleg mindig érdemes leszerelni az abroncsokat az autóról, egyes járműveknél – pl. lakókocsik, hobbiautók vagy utánfutók – nehézkes lehet a kivitelezés. Ha a gumikat az autón hagyjuk, akkor viszont ajánlott növelni a nyomásukat 0,5 barral és 1-2 havonta megforgatni őket. A másik elfogadott megoldás lehet még ha a járművet felbakoljuk. Így megakadályozhatjuk az abroncsok idő előtti deformálódását.
Amennyiben úgy döntünk, hogy az abroncsokat leszereljük tároláshoz, fontos megjelölni azok pozícióját. Miután a gumik kopását nagymértékben befolyásolja azok helyzete, így mindig ugyanoda kell, hogy visszakerüljenek. Ehhez használhatunk sima fehér krétát vagy filctollat, amelyekkel jelölhetjük az abroncsok futófelületén vagy oldalfalán (bár ez utóbbi nem túl esztétikus) azok eredeti (pl. JH: jobb hátsó, BE: bal első) elhelyezkedését. Amennyiben aszimmetrikus mintázattal ellátott autógumikat tárolunk, tüntessük fel rajtuk a pozíciójuk mellett azok forgásirányát is egy nyíllal.
Hogyan tároljuk az autógumikat helyesen?
Miután alaposan megtisztítottuk mindenhol az abroncsokat és a felniket, az autógumi tárolása két módon történhet: ha felnire szerelve tesszük el pihenni a gumikat, vagy ha leszerelt állapotban rakjuk el őket. Sokan itt rontják el a műveletet, aminek előbb utóbb elkerülhetetlenül deformáció lesz a vége. Hogy a gumiabroncs tárolása ne legyen szakszerűtlen, különböző módon kell őket elhelyezni.
Amennyiben leszereljük a felniről a gumikat, semmiképp ne rakjuk egymásra, mert idő előtt tönkre mennek. Ugyanez fog bekövetkezni akkor is, ha felfüggesztve tároljuk őket. A gumi tárolás helyes módja leszerelt abroncsoknál, ha állítva egymás mellé rakjuk őket. Emellett tanácsos pár havonta megforgatni az abroncsokat, így akár évekkel is megnövelhetjük azok élettartamát. Javasoljuk, hogy a felniről való leszerelés előtt végezzük el az abroncsok állapotfelmérését a következő szezonra felkészülve.
A felnire szerelt gumi tárolása egészen máshogy néz ki helyesen: ebben az esetben épp azok állított elhelyezése a tiltott. A legjobb megoldás, ha az abroncsokat egymásra helyezve, fektetve tároljuk (maximum 4 darab autógumit tároljunk egymáson). Elfogadható még a felnire szerelt gumiknál, ha felfüggesztjük azokat.
Takarítsuk le alaposan az autógumikat és a felnit
Ha sikeresen leszereltük az abroncsokat a kerékről, legelőször is mossuk meg alaposan mind a gumikat, mind a felniket. Erre különösen a téli gumik esetében van különösen szükség, miután a só szélsőséges esetben ki is marhatja az abroncsokat. Természetesen azonban a nyári gumikat is igyekezzünk ugyanolyan gondosan megtisztítania a kosztól. Ezért győződjünk meg róla, hogy a felületéről és a barázdák közül is eltávolítottuk a különféle szennyeződéseket. A tisztításhoz erős nyomású slagot és vízkefét, valamint tisztítószert és törlőkendőt érdemes használni. Ezt követően az alábbi teendőket célszerű elvégezni:
- A vízkefe és az erős nyomású slag együttes használatával tisztítsuk meg az abroncsok futófelületét, valamint a felniket.
- Fogjuk a tisztítószert, és a vízkefével vigyük fel az autógumikra és mossuk át azokat – ne felejtsük el eltávolítani a barázdákban ragadt szennyeződéseket sem.
- Miután ezzel megvagyunk, fogjuk ismét a slagot, és egy enyhébb nyomással öblítsük le a gumikat és a felnit.
- A törlőkendővel alaposan töröljük le róluk minden nedvességet, mivel az autógumi tárolása egy tárolózacskóban csakis szárazon történhet.
Autógumi tárolása: teremtsük meg az ideális körülményeket
Nemcsak a pozíciók megjelölése és a helyes pozícióba elhelyezése lényeges a tárolás során, hanem a megfelelő körülmények kialakítása is. A korai elöregedés megakadályozása érdekében legelőször is száras és hűvös helyen tároljuk őket, lehetőleg 15 és 20 Celsius fok közötti tartományban. Emellett ne legyen a páratartalom se 65% feletti, miután abban az esetben is károsodnak a gumiabroncsok. Mindenképp tegyük arrébb a különböző kemikáliákat is, mint az olajat, zsírt, festéket, lakkot, üzemanyagot és így tovább. Mind a nyári gumi tárolása, mind a téli gumi tárolása esetében ugyanígy kell eljárni.
Mindenképp árnyékos részen helyezzük el az abroncsokat, hogy ne érjék őket a napsugarak. Az erős ultraibolya sugarak ugyanis káros hatással vannak a gumi anyagára. Ügyeljünk arra is, hogy a napsugarak mellett az ózon, valamint a hősugárzás is károsítja az abroncsokat. Ezért a legjobb egy zárt térben, például garázsban, műhelyben elhelyezni őket, távol minden tűzveszélyes eszköztől és hőtermelő eszköztől, például kazántól vagy radiátortól.
Ellenőrizzük a gumik állapottát, mielőtt újra használatba állítjuk azokat!
A fenti műveletek elvégzésével és az optimális környezet kialakításával nagymértékben hozzájárultunk ahhoz, hogy az abroncsokat sokáig lehessen biztonságosan használni. Nem árt rendszeresen ellenőrizni a gumik állapotát, és megvizsgálni minden hosszabb szünetük előtt a barázdamélységet. Amennyiben eléri a kritikus értéket az abroncsok kopása (hivatalosan 1,6mm, de 3 mm körül már érdemes elgondolkozni, hogy lecseréljük a gumikat), már ne használjuk azokat.
Amennyiben még megfelelő a gumik profilmélysége, akkor is egy hosszabb kihasználatlanság után vizsgáljuk meg az abroncsok általános állapotát. Keressünk sérülésekre és deformációra utaló jeleket – amennyiben találunk ilyeneket, két választásunk van: vagy elvisszük azt egy gumijavító műhelybe, vagy új garnitúrát szerzünk be.
A gumiabroncsok megfelelő tárolása kritikus annak érdekében, hogy azok megőrizzék kifogástalan állapotukat, és maximálisan lehessen rájuk számítani az utakon. Így nemcsak saját, hanem embertársaink életét se sodorjuk veszélybe.
Érdekesnek találta bejegyzésünk? Akkor olvassa el gumi váltóméret: a legfontosabb tudnivalók c. írásunkat is!