Az önjavító autógumikról
Napjainkban az autógumik fejlesztése nagyon komoly ütemben zajlik. Pár évvel ezelőtt keültek forgalomba az úgynevezett önjavító vagy más néven öntömítő gumiabroncsok, melyek nem azonosak a hagyományos defekttűrő autógumikkal.
Az önjavító gumiabroncsok olyan autógumik, melyek a futófelület belső felületére felvitt speciális anyagnak köszöhetően a futófelületen keletkezett kisebb lyukakat eltömíthetik. Nagyon fontos az előző mondatban az a kulcsszó, hogy eltömíthetik. Tapasztalatink szerint sajnos ez a "forradalmi" megoldás sem tökéletes, hiszen nagyobb sérülések illetve a sérülések típusától függően tömítheti el csak a keltkezett sérülést ez a speciális anyag. Általában a max. 5-6mm lyukátmérőjű sérüléseket képes eltömíteni az anyag, és csak a futófelületen. Az esetleges oldalfal sérülések esetére ez sem nyújt védelmet.
Az önjavító autógumik előnyei:
- Nincs szükség pótkerékre az autóban (ezt jellemzően az autógyártók ezen abroncsok használatakor már ki is spórolják). Fontos szempont, hogy eze setben csökken a súly, és megnövekszik a használható szabad tér a gépkocsiban
- Folyamatos vezetést és változatlan futásteljesítményt eredményez, hiszen nincs szükség azonnali megállásra és az abroncsok cseréjére.
- A normál gumiabroncsokéval megegyező biztonsági és vezetési tulajdonságok jellemzik.
- Változatlan kényelem, komfortosság és üzemanyag-hatékonyság.
- Ha a defektet okozó tárgyat eltávolítjuk az abroncsból, a speciális réteg azonnal eltömíti a sérülést, és megakadályozza a levegő kiáramlását.
Az önjavító abroncsokat ugyanazok keréktárcsákra lehet szerelni, mint a normál autógumikat. Téli gumi és nyári gumi abroncsok egyaránt készülnek önjavító technológiával. Az optimális használhatóság érdekében abroncsnyomás-figyelő rendszer (TPMS) használata ajánlott!
Az önjavító abroncsok jelölései, melyek az abroncsok oldalfalán is megtalálhatóak:
- Pirelli: Seal-Inside (s-i)
- Continental: Conti-Seal
- Michelin: Self-Seal
- Hankook: Seal