Rögtön cikkünk, illetve teszt eredményének bemutatása előtt szeretnénk egy kicsit vázolni, hogy mire is gondoltunk bevezetőnk végén, amikor a hazai körülményeket említettük. Már a Michelin szakemberei is a „Total Performance” jelző használatával is jelzik, hogy egy abroncsnak (itt gondolva a téli gumikra) nem kifejezetten a hóban, jégen való működése, és mutatott teljesítménye a legfontosabb. A Michelin ajánlása szerint a téli gumi használata október elejétől április végéig ajánlott. Szakítani látszik a szakemberek álláspontja a +7°C-os hőmérsékleti határ megjelöléssel, de ha jól belegondolunk, ez inkább csak a kommunikációban változhat.
Mint az a fentiekben leírtuk, nem minden esetben érdemes szentírásként kezelni a különböző téli gumi tesztek eredményeit. Az ADAC pontozási (illetve osztályozási) rendszerében a hóban mutatott teljesítmény 20%-ban, a jégen mutatott 10%-ban, míg a kopási tényezők szintén 10%-ban számítanak bele az eredménybe. Amennyiben a Michelin szerinti októbertől áprilisig terjedő időszakot nézzük, akkor a hóval borított utak napjainak számát nézve (az 5-6 hónapot tekintve) talán 5-10 napot jelenthet. Németországban ez a szám feltehetően jóval magasabb, valamint Németországban az anyagi körülmények is kedvezőbbek (már ami a vásárlók lehetőségeit illeti), így a kopás is elhanyagolhatóbb tényező, mint hazánkban. Természetesen itt most nem az ADAC téli gumi tesztjét, vagy más autógumi teszteket szeretnénk bírálni, csupán arra akarunk rávilágítani, hogy hazánkban egy átlagos autós feltehetően más körülmények között autózik, mint Németországban!
ADAC téli gumi teszt 2014
175/65R14 téli gumi
Az elmúlt években a 165-ös és a 185-ös szélességű abroncsokat vizsgálta ebben kerékpánt átmérőben az ADAC, most a talán legnépszerűbbet vizslatták. Ebben a méretben 14 gyártó téli gumiabroncsát tesztelték, és sajnos most is akadt 2 elégtelen osztályzatot érdemlő „nebuló”, de 4 jó osztályzatot érdemelt kis, illetve a többség a középmezőnyben végzett. A szigorú osztályzást jelzi, hogy jelenleg sem volt nagyon jó minősítésű abroncs a vizsgát téli gumi között!
Az első négy helyen a Continental ContiWinterContact TS850 téli gumi, a Dunlop SP WinterResponse 2 téli gumi, a Michelin Alpin A4 téli gumi, valamint a Firestone Winterhawk 3 téli gumi végzett. Mind a négy abroncs kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott, a Michelin és a Continental kiemelkedett a kopás terén nyújtott pozitív eredményével, a Michelin talán a zajszint értékelésében maradt kissé el, és talán ez vehette el a teszt elsőséget is tőle.
A középmezőnyben megtalálható sorrendben a Fulda Kristall Montero 3 téli gumi, a Vredestein Snowtrac 3 téli gumi, a Pirelli Snowcontrol 3 téli gumi, a Sava Eskimo S3+ téli gumi, a Hankook W442 téli gumi, a Toyo Snowprox S943 téli gumi, valamint a GT Radial Champiro Winterpro téli gumi. A középmezőny első felében lévő a Vredestein és a Pirelli téli gumik a zajszint tekintetében maradtak el feltehetően az előkellőbb helyektől. A középmezőny végén található Hankook, Toyo Gt Radial téli gumik a vizes úton mutatott gyengébb teljesítményüknek is köszönhetik hátrébb sorolásukat!
A két sereghajtó téli gumi (amit mi sem ajánlunk olvasóinknak) a Cooper és Star Performer gumiabroncsok, melyek többek között a vizes úton elért elégtelen osztályzatukkal vívták ki az utolsó helyeket, és egyben az elégtelen osztályzatot is!
A 175/65R14 téli gumi teszt pontos eredményei - adac.de
195/65R15 téli gumi
A kompakt és középkategóriás gépkocsik egyik legáltalánosabb mérete a 195/65R15 méretű abroncs, mely főként „T” sebességi index jelöléssel a legelterjedtebb, már ami a téli gumikat illeti. Ebből a méretből is 14 gyártó téli gumiabroncsát vizsgálták, melyből 4 téli gumi jó osztályzatot kapott, és sajnos itt is volt 2 téli gumi, ami elégtelent kapott, vagyis nagyon nem ajánlott!
Az első négy téli gumiabroncs között megtalálható a Continental ContiWinterContact TS850 téli gumi (ami nekünk kezd kissé gyanús lenni, hiszen több éve a német teszteken a német abroncsok a mondhatni nyerők, de nem gyanúsítani szeretnénk!!!!), a Bridgestone Blizzak LM001 téli gumi, a Dunlop SP WinterSport 4D téli gumi, valamint a Semperit SpeedGrip 2 téli gumi. A Continental téli abroncsa az első négyes közül kopásállóságával emelkedett ki, ezen kívül a fent említett abroncsok mindegyike azonosan jó teljesítményt nyújtott minden teszt szempontból.
A középkategória elején található az Uniroyal MS Plus 77 téli gumi, Yokohama 2014-es téli újdonsága a Yokohama V905 téli gumi, valamint a Michelin szintén 2014-es újdonsága a Michelin Alpin 5 téli gumi. A középmezőny, vagyis a kielégítő osztályzatot kapó téli gumik második felében található a Pirelli Snowcontrol 3 téli gumi, a Hankook W442 téli gumi, a Kleber Krisalp HP2 téli gumi, valamint a Kumho WinterKraft WP 51 téli gumi. A közép mezőny szinte összes abroncsa a zajszint tekintetében maradt el az élmezőnytől. A Kumho téli abroncsa emellett gyengébben teljesített a többiekhez képest kopás tekintetében, a Hankook pedig havas úton maradt el a „kategória” társakhoz képest. Ki kell emelni még, hogy a Kleber az egyik legjobb kopás eredményt érte el a Continental téli abroncsával karöltve.
A Matador MP92 téli gumi a megfelelő osztályzatot érdemelte ki, ami ebben az esetben arra volt elegendő, hogy ne az utolsó két, elégtelent kapó abroncs közé kerüljön.
A két nem ajánlott abroncs (ami talán nem is annyira meglepő, és itt érdemes elgondolkodni a régi mondáson, miszerint olcsó húsnak híg a leve) az Infinity INF049 téli gumi, valamint az Achilles Winter 101 téli gumi. Mindkét abroncs olcsóságáról híres!
A 195/65R15 téli gumi teszt pontos eredményei adac.de
A négyévszakos abroncsok tesztjét egy következő cikkünkben vesézzük ki!
Ne feledjék, a fenti téli gumi teszt (hasonlóan más autógumi tesztekhez) csupán egy iránymutatás a vásárlóknak. Továbbra is javasoljuk, hogy amennyiben vásárlás előtt állnak, kérjék ki szakember véleményét, vagy forduljanak Ügyfélszolgálatunkhoz, ahol kollégáink készséggel állnak rendelkezésükre.