Kosár

Gumiabroncs jelölések: hogyan értelmezzük őket?

Új autógumit vásárolni egyesek számára igazi rémálom, ezért amíg lehet húzzák-halasztják a dolgot. Ha viszont erősen elhasználódott abroncsokkal közlekedünk, azzal nemcsak embertársaik, hanem saját maguk és utasaik testi épségét is veszélyeztetik. A gumiabroncs jelölések jelentése viszont nem egy könnyen értelmezhető feladat: ha viszont megismerjük őket, roppant mód leegyszerűsítheti a dolgunkat választáskor. Útmutatónkkal igyekszünk hasznos segítséget nyújtani elsősorban laikusoknak, hogy biztosan az ideális autógumikat sikerüljön beszerezni.

Gumiabroncs jelölések: mi látható az oldalfalon?

Az abroncsok oldalán különféle számok, betűk és jelölések valamint piktogramok találhatók, amelyekből rengeteg fontos információt megtudhatunk a termékről.  Az autógumik jelölése többek között megmutatja a felhasználónak a típus méretét, keréktárcsa átmérőjét, profilarányát, DOT-számát, vagy a gumi sebesség- és terhelési indexét is. Az egyszerűség kedvéért konkrét példán keresztül szemléltetjük, hogy pontosan mit is jelentenek az autógumi jelölések az oldalfalon.

A gyártó felségjelzése

Tekintsünk példaként az 195/65R15 autógumi kódsorát. Azonban még ezen jelölés előtt általában szerepelni szokott a gyártó neve, logója vagy más márkára utaló jelzés is. Így megtudhatjuk, hogy melyik cégnek a nevéhez fűződik az adott autógumi tervezése és előállítása, pl. Continental, Pirelli, Michelin, Dunlop, Vredestein, Bridgestone és így tovább, valamint az adott abroncs mintázati elnevezését, pl.: SportContact 5, P Zero, Pilot Sport 4S stb.). Ezek alapján könnyedén kiválaszthatjuk az autógumi tömegből a számunkra legszimpatikusabb gyártó termékeit.

Gumiabroncs jelölések: méret, profilarány

A legnagyobb riadalmat a felhasználók körében kétségtelenül a már említett 195/65R15 kódsor szokta kiváltani. Aggodalomra azonban semmi ok: ezen betűk és számok jelentésének megismerése szerencsére csak elsőre tűnik lehetetlen küldetésnek.

Kezdjük az abroncs oldalfalán található legelső értékkel, ami jelen esetben a 195. Ez a szám az autógumi futófelületének névleges szélességét jelöli, és milliméterben szokták megadni. Vagyis példánkban a gumi oldalfaltól oldalfalig mért névleges profilszélessége 195 mm. Általában egyébként a milliméterben jelölt abroncsszélességek tízesével növekednek és öttel oszthatók.

A gumiabroncs jelölések következő szereplője példánkban a 65-ös szám. A perjel után található érték a profilarányt jelenti százalékban kifejezett aránya. Ezek ismeretében elmondható, hogy az autógumi futófelületéhez viszonyítva az abroncs oldalfalának magassága 65%. Még ennél is egyszerűbben fogalmazva: a gumi oldalfal magassága a szélesség 65%-át teszi ki.

Autógumi jelölések jelentése: szerkezet

Elérkeztünk az abroncs jelölések első betűjéhez – ez a jelzés azt mutatja meg, hogy milyen a gumi szerkezeti kialakítása. Az ’R’ az abroncs radiális felépítettségére utal. A legelterjedtebb szerkezettípusról van szó: nevét arról kapta, hogy az autógumiban található erősítő szövetrétegek a forgástengelyhez viszonyítva sugárirányban terjednek. Emellett léteznek más tulajdonságokkal felruházott autógumik is, mint például a diagonál szerkezetű abroncsok. Utóbbi technológiával azonban már csak régebbi járműveknél találkozhatunk. A ’D’ jelzéssel ellátott autógumik jellemzője, hogy az erősítő szövetek átlós irányban helyezkednek el benne.

Keréktárcsa átmérő

A radiális szerkezet jelzése után szereplő szám az abroncs keréktárcsájának az átmérőjét jelenti colban. Vagyis megmutatja, hogy az autógumi mekkora átmérőjű felnire illeszthető. A példánkban szereplő 15 col értéket alapul véve a következőképp számolhatunk: 1 col 2,54 centiméternek felel meg, ezek alapján 15 * 2,54 = 38,1. Tehát esetünkben ez azt jelenti, hogy abroncsunk egy 38,1 cm-es átmérővel rendelkező felnire szerelhető fel.

Gumiabroncs jelölések: terhelési és sebességindex

A 195/65R15 kódsor mellett egyéb fontos gumi jelölések is találhatók az oldalfalon, mint például a terhelési és sebességindex. A két érték egymás mellett helyezkedik el az átmérőt mutató jelzés után – előbbit számmal, utóbbit betűvel szokták feltüntetni. A sebességindex (SI) a legnagyobb megengedett sebességet mutatja, míg a terhelési index (LI) a maximális terhelhetőséget. Tegyük fel, hogy a 195/65R15 jelölések után látunk egy 91H jelölést – itt a 91-es szám jelenti az abroncs terhelési, míg a ’H’ betű a sebességindexét. Tehát a példánkban szereplő autógumi maximális terhelhetősége 615 kg, a megengedett legnagyobb sebesség pedig 210km/h.

Egyéb gumiabroncs jelölések: DOT szám és TWI

A gumiabroncs jelölések egyik szintén fontos tagja a DOT szám, amely az adott autógumi gyártási idejét (és más egyéb gyártói adatokat) közli a felhasználóval. Ezen jelzés alapján két típusú abroncsot megkülönböztethetünk meg: az új, valamint a frissen gyártott gumikat. A 2000 előtt készült darabokon 3, a 2010 után gyártottak pedig 4 számjegyű DOT-szám található. A négy szám közül a sorban az első két érték megmutatja, hogy a gyártási év hányadik hetében állították elő az adott abroncsot, míg az utolsó két szám az elkészítés évét jelöli.

A TWI (Tread Wear Indicator) az egyik legfontosabb a gumiabroncs jelölések között a laikusok számára. Ez ugyanis nem más, mint a mintázatba ágyazott futófelületi kopásjelző, amely a hatóságok által előírt minimális 1,6 mm-re an beállítva. A segítségével rendszeresen nyomon követhetjük az autógumi kopását, és elkerülhetjük annak túlzott elhasználódásából fakadó baleseteket. Fontos kiemelnünk, hogy a szakemberek 3mm profilmélységet tartják a minimálisnak!

Hasznosnak találta bejegyzésünket? Akkor talán érdekelheti az autógumik helyes tárolásáról szóló cikkünk is!

 
© Web:
Adatkezelési beállítások

Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz (marketing, statisztika, személyre szabás) egyéb cookie-kat engedélyezhet. Részletesebb információkat az Adatkezelési tájékoztatóban talál.